Αθηνά, Μηχανική, ΒΙΟΤΕΡ χωρίς ενημερότητα πτυχίου Της ΕΛΕΝΗΣ ΜΠΟΤΑ
Σε πρωτοφανή δίνη βρίσκεται ο κλάδος κατασκευαστικών εταιρειών, καθώς έργα δεν δημοπρατούνται, πλέον, με τους ρυθμούς άλλων ετών. Ο δανεισμός είναι υψηλός και τα προβλήματα πολλαπλασιάζονται από το «πάγωμα» της χρηματοδότησης έργων σε εξέλιξη, αλλά και από τις μεγάλες καθυστερήσεις πληρωμών από το Δημόσιο.
Tρεις εισηγμένες τεχνικές εταιρείες έχουν μείνει χωρίς ενημερότητα του εργοληπτικού τους πτυχίου. Που σημαίνει ότι δεν μπορούν να συμμετάσχουν σε κανένα διαγωνισμό έργου. Πρόκειται για τις εταιρείες 7ης τάξης, Αθηνά, η οποία ανήκει στον Όμιλο της J&P Άβαξ, Μηχανική, η οποία αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα ρευστότητας και βρίσκεται αυτή την περίοδο σε διαπραγματεύσεις με τις πιστώτριες τράπεζες. Και Βιοτέρ, η οποία βρίσκεται σε συνεννοήσεις με τις τράπεζες, για την αναδιάρθρωση του δανεισμού της. Στις δύο πρώτες περιπτώσεις οι ενημερότητες έληξαν πρόσφατα, συγκεκριμένα στις 7 Οκτωβρίου.
Αλλά και στην 6η τάξη (ΜΕΕΠ) τα πράγματα δεν είναι καλύτερα. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία για τις εταιρείες ΑΤΤΙ-ΚΑΤ, Έδραση, Προοδευτική, Θόλος (ανήκει στον Όμιλο της Μηχανικής) και Έντεχνος, έχει λήξει η ενημερότητα του εργοληπτικού πτυχίου για πάνω από ένα χρόνο, όσον αφορά τις περισσότερες από αυτές. Το παραπάνω γεγονός, σύμφωνα με στελέχη του κλάδου είναι ενδεικτικό, της τραγικής κατάστασης, στην οποία έχει περιέλθει ο τομέας των κατασκευών, άλλοτε ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η ενημερότητα πτυχίου ισχύει για έξι μήνες, από την έκδοσή της. Είναι απαραίτητη για τη συμμετοχή σε δημοπρασίες δημοσίων έργων. Αν η επιχείρηση δεν καταθέσει αίτηση για έκδοση νέας μετά το διάστημα έξι μηνών από τη λήξη της, η υπηρεσία την καλεί σε έκτακτη αναθεώρηση. Για την αίτηση ενημερότητας πτυχίου, απαιτούνται, μεταξύ άλλων, φορολογικές και ασφαλιστικές ενημερότητες της εταιρείας και των κοινοπραξιών, πίνακας για τις κοινοπραξίες, βεβαίωση εργοληπτικής οργάνωσης για καταβολή εισφορών επιχείρησης, βεβαιώσεις ανεκτέλεστου κ.ά. Πάντως, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, αρκετές εταιρείες φέρονται αποφασισμένες να «πέσουν» σε μικρότερη τάξη, όπως έγινε με την ΑΤΤΙ-ΚΑΤ, που από την 7η τάξη βρέθηκε στην 6η τάξη (ΜΕΕΠ).
Ο λόγος είναι ότι η κατάταξη σε μικρότερη τάξη, σημαίνει σημαντική συρρίκνωση κόστους. Η μείωση των στελεχών από 40 σε 15 περικόπτει τις δαπάνες συντήρησης του εργοληπτικού πτυχίου, σύμφωνα με τους υπολογισμούς, κατά 25% με 30%.
153 δημοπρατήσεις στο πρώτο εξάμηνο
Αποθαρρυντικά είναι τα στοιχεία από το μέτωπο των δημοπρατήσεων. Στο πρώτο εξάμηνο του 2011 δημοπρατήθηκαν μόνον 153 νέα έργα, έναντι 270 την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, που ήταν και αυτή ιδιαίτερα δύσκολη. Ο συνολικός προϋπολογισμός ήταν 1,5 δισ. ευρώ, μειωμένος κατά 18,2% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Τέλος, η οικοδομική δραστηριότητα έχει μπει σε καθοδική τροχιά από το 2007. Στο 1ο εξάμηνο του τρέχοντος έτους εμφάνισε μείωση 47,4 %, σε σχέση με την περίοδο Ιανουαρίου - Ιουνίου 2010. Διαμορφώνεται στα χαμηλότερα επίπεδα της τελευταίας 25ετίας. Advertisement
|