Η κρίση έπληξε το κρασί και το ουζάκι των Ελλήνων
Ρεπορτάζ: Κυρέλα Πέτρου
petrou@kerdos.grΠτωτικά κινείται από την αρχή του έτους η κατανάλωση κρασιού και ούζου, που αποτελούν δύο από τα πλέον βασικά και παραδοσιακά ελληνικά προϊόντα.
Το γεγονός αυτό αποδίδεται στην οικονομική κρίση και τη μειωμένη εκτός σπιτιού διασκέδαση και κατ' επέκταση κατανάλωση, ενώ στην περίπτωση του ούζου, καθοριστικό παράγοντα αποτελεί η μεγάλη αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης (ΕΦΚ), που φθάνει το 87% από την αρχή του έτους. Ως εκ τούτου, η μείωση της αγοράς ούζου φθάνει αυτήν τη στιγμή το 30%, ενώ η μείωση της αγοράς κρασιού - που δεν υπόκειται σε ΕΦΚ -, διαμορφώνεται σε μονοψήφιο ποσοστό.
ΟύζοΕιδικότερα και σε ό,τι αφορά το ούζο, τους τελευταίους 15 μήνες η αύξηση του ΕΦΚ είναι της τάξης του 124%, ενώ η ανωτέρω επιβάρυνση επιτείνεται ακόμη περισσότερο από τις αυξήσεις του ΦΠΑ, ο οποίος θα ανέλθει σε 23%. Ηδη οι φόροι (ΕΦΚ και ΦΠΑ) φθάνουν να αποτελούν - και σε ορισμένα προϊόντα μάλιστα να ξεπερνούν -, το 70% - 80% της λιανικής τιμής πώλησης.
Το γεγονός αυτό δημιουργεί επιπλέον επιβάρυνση στους παραγωγούς, καθώς ο ΕΦΚ αποδίδεται σε περίοδο περίπου 30 ημερών, ενώ οι επιχειρήσεις πληρώνονται με επιταγές 180 ημερών και οι στρόφιγγες χρηματοδότησης από τις τράπεζες έχουν κλείσει. Λόγω αυτών των συνθηκών, από τον Σύνδεσμο Ελληνικών Αποσταγμάτων και Οινοπνευματωδών Ποτών (ΣΕΑΟΠ) εκτιμάται ότι τα προσεχή χρόνια ενδέχεται να κλείσουν έως και οι μισές από τις 280 ποτοποιίες που δραστηριοποιούνται σήμερα στη χώρα.
Σε ό,τι αφορά το ύψος της φορολογίας, η Ελλάδα βρίσκεται πλέον στη 5η θέση στην ΕΕ, πλησιάζοντας τη Μ. Βρετανία και έχοντας ξεπεράσει χώρες όπως η Γερμανία (11η) και η Πορτογαλία (18η), ενώ άλλοι διάσημοι τουριστικοί προορισμοί βρίσκονται στο τέλος της σχετικής λίστας [Ισπανία (23η), Ιταλία (24η) και Κύπρος (25η)].
ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΕΣΟπως αναφέρεται από την ηγεσία του ΣΕΑΟΠ, οι επιχειρήσεις του κλάδου καταβάλλουν προσπάθεια να απορροφήσουν μέρος των αυξήσεων, στον βαθμό που μπορούν, προκειμένου να μην μειωθεί δραματικά η κατανάλωση και να μην κινδυνεύσει στο μέλλον με εξαφάνιση ένα από τα πλέον ποιοτικά και παραδοσιακά ελληνικά προϊόντα, όπως έχει συμβεί με άλλα προϊόντα στο παρελθόν.
Η σημαντική άνοδος της τελικής τιμής του προϊόντος πλήττει και τις εξαγωγές, οι οποίες αντιπροσωπεύουν το 50% της ετήσιας παραγωγής και κινούνται σταθερά ανοδικά, φθάνοντας το 2008 τα 17,320 εκατ. λίτρα έναντι 16,956 εκατ. λίτρων το 2007 και 10,642 εκατ. λίτρων το 2004. Σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΑΟΠ, πλέον από τα 10 ευρώ που δίνει ο καταναλωτής για την αγορά ούζου, μόλις τα 2-3 ευρώ επιστρέφουν στην εταιρεία παραγωγής.
Σημειώνεται ότι σήμερα το 55% περίπου της εγχώριας αγοράς ούζου ελέγχουν οι 4 μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου που είναι οι: Ούζο Πλωμαρίου Ισιδώρου Αρβανίτου, Pernod Ricard (Μίνι), Αμβυξ (Ούζο 12) και Τσάνταλης.
ΤΟ ΚΡΑΣΙ
Σε ό,τι αφορά την αγορά κρασιού, βασική και άμεση προτεραιότητα για τον κλάδο αποτελεί η προσπάθεια που έχει ξεκινήσει ήδη τις τελευταίες ημέρες, για τη μείωση της τελικής τιμής διάθεσης των επώνυμων κρασιών τόσο στους χώρους εστίασης όσο και στα σουπερμάρκετ, προκειμένου το προϊόν να γίνει πιο προσιτό στον καταναλωτή. Προς την κατεύθυνση αυτή, ο Σύνδεσμος Ελληνικού Οίνου (ΣΕΟ) έχει προτείνει τη λειτουργία ειδικού παρατηρητηρίου τιμών αλλά και τη μείωση του ΦΠΑ στους οίνους που διατίθενται σε χώρους εστίασης.
Σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΟ, στους περισσότερους χώρους εστίασης τα επώνυμα εμφιαλωμένα κρασιά διατίθενται 4 και 5 φορές πάνω από την αξία κτήσης τους, γεγονός που τα καθιστά απαγορευτικά στην καθημερινότητα του μέσου Ελληνα. Είναι χαρακτηριστικό ότι από έρευνα που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στην Ιταλία, προκύπτει ότι η μέση τιμή πώλησης εμφιαλωμένου κρασιού στα εστιατόρια της γειτονικής χώρας διαμορφώνεται στα 12,5 ευρώ η φιάλη, όταν η μέση τιμή στην Ελλάδα διαμορφώνεται στα 21 ευρώ η φιάλη.
ΤΟ ΜΙΣΟ, ΧΥΜΑ
Λόγω και αυτής της πρακτικής, εκτιμάται ότι σήμερα η κατανάλωση επώνυμου ελληνικού κρασιού δεν ξεπερνά το 50% της συνολικής ετήσιας κατανάλωσης, με το χύμα να καταλαμβάνει το άλλο 50% της κατανάλωσης.
Η εικόνα αυτή επιβαρύνεται περαιτέρω λόγω της οικονομικής κρίσης, καθώς παρά το ότι η μείωση της κατανάλωσης υπολογίζεται σε μονοψήφιο ποσοστό, πραγματοποιούνται μετατοπίσεις, από την εστίαση στο σουπερμάρκετ και από τις ακριβότερες κατηγορίες, στις φθηνότερες και τα private label.
Προκειμένου να αντιμετωπισθεί η κρίση, ο ΣΕΟ προτείνει και προωθεί τη σύναψη στρατηγικών συμμαχιών στους τομείς της διανομής, της φιλοξενίας, της εστίασης και του τουρισμού, με κεντρικά συνθήματα «φιλικές τιμές παντού» και «τo επώνυμο είναι ελληνικό». Από την πλευρά των επιχειρήσεων του κλάδου, αναφέρεται ότι θα απορροφήσουν την αύξηση του ΦΠΑ, που θα ισχύσει από 1 Ιουλίου.
Σε ό,τι αφορά τον τομέα των εξαγωγών, εκτιμάται ότι οι οινοποιοί της Ελλάδας πρέπει να δράσουν ομαδικά και οργανωμένα και να διαφοροποιηθούν με τις μοναδικές «προελεύσεις» των οίνων τους, καθώς δεν μπορούν να ανταγωνισθούν τα κρασιά μαζικής παραγωγής από τις λεγόμενες χώρες του νέου κόσμου, που προσφέρονται σε πολύ χαμηλές τιμές. Συγκεκριμένα, εκτιμάται ότι πρέπει να αναζητήσουν «θύλακες» (niche markets) στην παγκόσμια αγορά του κρασιού, όπου η μοναδικότητα της προέλευσης γίνεται ανεπιφύλακτα αποδεκτή και πληρώνεται σε τιμές που καλύπτουν το κόστος.
Κέρδος 20/6/2010 07:15
http://www.kerdos.gr/default.aspx?id=1278791&nt=103