9 |11 |2010 07:52
Δανεισμός με face control
Του
Μηνά ΤσαμόπουλουΣε δύσκολες θάλασσες ταξιδεύει η παγκόσμια ναυτιλία. Ωστόσο, ο τραπεζικός δανεισμός έχει καταστεί διαθέσιμος και πάλι, αλλά ως επί το πλείστον σε καλούς πελάτες με αυξημένα περιθώρια κέρδους και συγκεκριμένες κεφαλαιακές απαιτήσεις. Γενικά, οι τράπεζες κοιτούν να δανείζουν μεταξύ 60%-70% της αξίας. Ειδικότερα οι ναυτιλιακές τράπεζες χρηματοδοτούν έναν όμιλο βασιζόμενοι στο όνομα του πλοιοκτήτη
Λόγω της κρίσεως, πολλές εταιρίες βρέθηκαν σε δύσκολη θέση ή σε αδυναμία να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους. Έτσι πολλές συμβάσεις ακυρώθηκαν, ανεστάλησαν η τροποποιήθηκαν, ενώ υπήρξαν σημαντικά προβλήματα σχετικά με τη χρηματοδότηση, εκτιμούν οικονομικοί αναλυτές.
Όσο αφορά το χρηματιστήριο ο Στράτος Χατζηγιάννης, Investment Director στην NGBI Private Equity, μιλώντας στο πρόσφατο συνέδριο της Capital Link με θέμα "Επενδύσεις στη Διεθνή Ναυτιλία",επεσήμανε ότι η άντληση κεφαλαίων από πλοιοκτήτες με δημόσιες εγγραφές στο Λονδίνο δεν αναμένεται να πραγματοποιηθούν σύντομα. Eπίσης, ανέφερε ότι "στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου υπάρχουν τρεις εισηγμένες Ελληνικές ναυτιλιακές εταιρίες, χωρίς να υπάρχει άμεση προοπτική εισαγωγής νέων. Η αγορά δεν είναι πολύ ρευστή και οι πλοιοκτήτες πιστεύουν ότι το Λονδίνο υποτιμά τις ναυτιλιακές εταιρείες σε σύγκριση με τις ΗΠΑ". Επιπλέον, πιστεύει ότι αρκετοί πλοιοκτήτες θα προτιμούσαν να εισαχθούν στο Λονδίνο και όχι στις ΗΠΑ, αλλά δεν τους αρέσει η έλλειψη ρευστότητας και κάλυψης αναλυτών.
Οι Έλληνες εφοπλιστές
Το ευτύχημα για την ελληνική ναυτιλία είναι ότι οι ώριμοι έλληνες εφοπλιστές επένδυσαν καθ' όλη την διάρκειας της δεκαετίας που διανύουμε σε νέα πλοία, χαμηλώνοντας αισθητά την ηλικία των πλοίων τους.
Για παράδειγμα βλέπουμε μεγάλες εταιρείες είτε εισηγμένες είτε ιδιωτικές να έχουν μέσω όρο ηλικίας των στόλων τους κάτω των δέκα ετών. ( e.g. DRYSHIP, TSAKOS, DYNACOM, COSTAMARE, CENTROFIN, DANAOS, STEALTHGAS, CHANDRIS κλπ).
Το γεγονός αυτό δίνει την δυνατότητα στις τράπεζες να αποφύγουν τον κίνδυνο δημιουργίας ζημιών αφού η ηλικία των πλοίων από μόνη της δίνει την δυνατότητα παρατάσεων της αποπληρωμής των δανείων αλλά και παροχής περιόδου χάρητος.
Στις περιπτώσεις που υπάρχουν τα παραπάνω δεν υπάρχει κίνδυνος στις χρηματοδοτήσεις αφού η στελέχωση και εμπειρία των τραπεζών δίνει την δυνατότητα αντίληψης του μειωμένου κίνδυνου και την συνέχεια των σχέσεων με τους δυνατούς παίκτες.
http://www.axiaplus.gr/Default.aspx?id= ... 108&lang=1