neoforum.gr



Όλοι οι χρόνοι είναι UTC + 2 ώρες




Δημιουργία νέου θέματος Απαντήστε στο θέμα  [ 1 Δημοσίευση ] 
Συγγραφέας Μήνυμα
 Θέμα δημοσίευσης: ΕΦ'ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΥΛΗΣ
ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: Δευτ Φεβ 07, 2011 11:01 am 
Χωρίς σύνδεση
Site Admin

Εγγραφή: Τετ Απρ 22, 2009 3:56 am
Δημοσιεύσεις: 3493
Εικόνα

Εφ'όλης της ύλης

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: Ο υπουργός Οικονομικών, Γιώργος Παπακωνσταντίνου, μίλησε στην "Α" για τον ελληνικό δανεισμό και την ευρωπαϊκή λύση, τα δημοσιονομικά και την ανάπτυξη και διευκρινίζει ότι "στο τραπέζι" βρισκεται και η επαναγορά του χρέους



Συνέντευξη στον Σωτήρη Πίκουλα

(Αναδημοσίευση από την "Αξία" του Σαββατοκύριακου)

Ο υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου μιλάει στην "Α" για τις τελευταίες εξελίξεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο και συγκεκριμένα για τη γερμανική πρόταση για τον μηχανισμό, για συνταγματικές διατάξεις, το νέο Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και τη νέα δημοσιονομική εξυγίανση για την τριετία 2012-2014. Αναλύει όλες τις πτυχές εσόδων ("φρουτάκια", πάταξη φοροδιαφυγής, αποκρατικοποιήσεις κ.τ.λ.), σχολιάζει επικριτικά τους οίκους αξιολόγησης, διαβλέπει τη μοίρα του ελληνικού spread και υπόσχεται ρευστότητα στο τραπεζικό σύστημα. Το συνολικό κείμενο της συνέντευξης έχει ως εξής:

- Κύριε υπουργέ, η άμεση παρέμβαση της γερμανικής κυβέρνησης στα ελληνικά δρώμενα θα λέγαμε ότι είναι πιο εμφανής από ποτέ. Μας ζητούν να αλλάξουμε το Σύνταγμά μας και να βάλουμε άρθρο που να εγγυάται τη δημοσιονομική πειθαρχία της οικονομίας μας. Καταρχήν αυτό θα πρέπει να γίνει στο πλαίσιο μιας συνταγματικής αναθεώρησης, ή υπάρχει και άλλος τρόπος; Πώς σας βρίσκει αυτή η παρέμβαση;

- Καμία παρέμβαση δεν υπάρχει από τη γερμανική κυβέρνηση για αλλαγή Συντάγματος. Αυτό που υπάρχει είναι ένα Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης στην Ευρωζώνη, το οποίο δυστυχώς η χώρα μας παραβιάζει συστηματικά εδώ και χρόνια. Αυτό που έπρεπε να μας απασχολεί είναι το πώς θα βάλουμε τάξη στα οικονομικά μας και πώς θα συνεχίσουμε να έχουμε μια αξιοπρεπή πορεία και θέση στη Νομισματική μας Ενωση και όχι ποια είναι εκείνη η ξένη δύναμη που θα μας επιβάλλει να κάνουμε το αυτονόητο: να μην χρεώνουμε διαρκώς τα παιδιά μας και τις επόμενες γενιές. Από εκεί και πέρα, το θέμα της διασφάλισης της δημοσιονομικής σταθερότητας απασχολεί όλη την Ευρώπη. Δεν ψάχνουμε να ανακαλύψουμε τον τροχό, αλλά να αποφασίσουμε από κοινού θεσμικές λύσεις και δικλείδες ασφαλείας που δεν θα επιτρέπουν δημοσιονομικούς εκτροχιασμούς, όπως αυτούς που έζησε η χώρα μας το 2009. Κάποιες χώρες έχουν ήδη τις δικές τους εμπειρίες από κανόνες που έχουν εφαρμόσει -η Γερμανία έχει στο Σύνταγμά της δημοσιονομικό κανόνα για το χρέος, άλλες χώρες έχουν κανόνες που συνδέουν έσοδα με δαπάνες, ή το έλλειμμα με τις δαπάνες. Στη χώρα μας με τον περσινό νόμο για το νέο δημοσιονομικό πλαίσιο έχουμε προβλέψει τη θέσπιση δημοσιονομικών κανόνων στο μέλλον - αφού θα έχουμε εκπληρώσει τους στόχους του Προγράμματος που υλοποιούμε. Ολες αυτές οι εναλλακτικές είναι μπροστά μας, τις συζητάμε και πιστεύουμε ότι μπορούμε σε πανευρωπαϊκό επίπεδο να αποφασίσουμε κοινές πλατφόρμες παρεμβάσεων.


- Κατά δεύτερον, μετά τη δημοσιονομική πειθαρχία, μας ζητούν κοινές πολιτικές στους κόλπους της Ευρωπαϊκής Ενωσης, όπως π.χ. σύνταξη για όλους στα 67. Πόσο διατεθειμένη είναι η ελληνική κυβέρνηση να δεχθεί τέτοιους όρους (για φόρους και μισθούς), που αγγίζουν καταρχάς τα χαμηλά στρώματα του πληθυσμού και θεωρείται αντιλαϊκό μέτρο τη στιγμή που η κοινωνία έχει δείξει προ πολλού τα όριά της; Εν ολίγοις, η ελληνική πλευρά πώς θα αντιδράσει στο γερμανικό "σύμφωνο ανταγωνιστικότητας";

- Ολες οι προτάσεις είναι προς συζήτηση σε ένα ευρωπαϊκό πλαίσιο. Δεν σημαίνει ότι υιοθετούνται, ή ότι θα υιοθετηθούν. Η διασφάλιση της δημοσιονομικής σταθερότητας, ακριβώς για να μη φτάνουμε στις ακραίες περιπτώσεις να πρέπει ζητάμε ακόμη και τη συμβολή των πιο αδύναμων ομάδων -όπως αναγκάστηκε να κάνει η χώρα μας- πρέπει να προβλέπεται. Ο εκτροχιασμός πρέπει να προλαμβάνεται και όχι να πρέπει να τον μαζέψεις όταν πια το έλλειμμα έχει φτάσει στο 15% και το χρέος στο 150% του ΑΕΠ. Η συζήτηση που έχει ανοίξει δεν στοχεύει σε τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο από αυτό.

- Εχετε αναγγείλει μέτρα 12 δισ. ευρώ ίσα με το 5% του ΑΕΠ για τον προϋπολογισμό του 2012, τα οποία, όπως είπατε, έχουν στο επίκεντρό τους την περαιτέρω μείωση των κοινωνικών δαπανών. Μπορείτε να μας εξειδικεύσετε μερικά από αυτά, ή τουλάχιστον την ακριβή κατεύθυνσή τους διότι ακούμε για εκ νέου αυξήσεις φόρων, μειώσεις επιδομάτων, μόνιμο πάγωμα συντάξεων…

- Κάνετε λάθος. Η δημοσιονομική προσπάθεια ύψους 5% του ΑΕΠ επιβάλλεται να γίνει σε βάθος μιας περιόδου τριών ετών. Από το 2012 έως το 2014. Δεν θέλουμε να μειώσουμε. Τα σημερινά ελλείμματα. Αυτή η προσπάθεια θα εξειδικευτεί και θα παρουσιαστεί το μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό πλαίσιο. Για αυτό το πλαίσιο η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί ότι θα πάει σε ανοικτό διάλογο με όλους τους κοινωνικούς εταίρους, αλλά και με τα πολιτικά κόμματα. Σε αυτό τον διάλογο θα μπούμε περιγράφοντας τους στόχους και δίνοντας το πλαίσιο που θεωρούμε ότι θα διασφαλίσει μια βιώσιμη λύση στο δημοσιονομικό μας πρόβλημα. Από εκεί και πέρα, είμαστε διατεθειμένοι να ακούσουμε και να υιοθετήσουμε όσες προτάσεις μπορούν να εκπληρώσουν αυτόν τον στόχο. Και φυσικά ποτέ δεν μίλησα, όπως ισχυρίζεστε, για μέτρα που "έχουν στο επίκεντρό τους την περαιτέρω μείωση των κοινωνικών δαπανών".

- Πλέον γίνεται κατανοητό από την κυριαρχούσα ευρωπαϊκή επικαιρότητα ότι μια τελική λύση για το ελληνικό χρέος είναι προ των πυλών. Το ισχυρότερο σενάριο, αυτό της επαναγοράς του χρέους μας από το Ευρωπαϊκό Ταµείο Χρηµατοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSF), έχει φέρει χαμόγελα σε πολλούς. Πόσο πιθανό είναι το σενάριο αυτό; Ποιοι το θέλουν στους κόλπους της Ευρωπαϊκής Ενωσης;

- Είναι σαφές ότι επί της αρχής η επέκταση της αποπληρωμής του ελληνικού δανείου έχει αποφασιστεί και θα εξειδικευτεί στο πλαίσιο της συνολικής ευρωπαϊκής λύσης. Εφόσον δεν έχει κλείσει και δεν έχει ανακοινωθεί η οριστική μορφή του ευρωπαϊκού πλαισίου, δεν είμαι αυτός που μπορεί να μιλήσει για αποφάσεις. Αυτό για το οποίο μπορώ να διαβεβαιώσω είναι ότι τίποτα δεν μας χαρίζεται. Οτιδήποτε καταφέρουμε σε αυτό το πλαίσιο θα είναι το αποτέλεσμα της προσπάθειας και των θυσιών όλων των πολιτών που έβαλαν πλάτη σε αυτή τη δύσκολη στιγμή και του πρωθυπουργού και της κυβέρνησης, που σε διεθνές επίπεδο χρειάστηκε να δώσουμε σημαντικές μάχες. Το ενδεχόμενο να έχει το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας δυνατότητα επαναγοράς και μεγαλύτερη ευελιξία παρέμβασης στην πρωτογενή και δευτερογενή αγορά ομολόγων είναι πράγματι μέρος της συζήτησης. Ωστόσο, δεν υπάρχει ακόμη κατάληξη σε μία τελική λύση ή μορφή για το Ταμείο -στην οποία πιστεύουμε ότι θα κλείσουν οριστικά ζητήματα όπως το μέγεθος της δύναμής του, το τρόπος που θα μπορεί να λειτουργεί και να παρεμβαίνει και οι όροι δανεισμού τους οποίους θα παρέχει.

- Αν υπερισχύσει αυτό το σενάριο, η επαναγορά (buyback) αυτή των ομολόγων θα γίνει στην ονομαστική τους τιμή και, αν όχι, θα υπάρξει διαφορετική αποτίμηση αυτών από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα;

- Ας μην προτρέχουμε. Εχουν διατυπωθεί πολλές προτάσεις μεταξύ των οποίων και αυτή της επαναγοράς χρέους. Δεν υπάρχει ομοφωνία σε αυτές τις προτάσεις, και δεν υπάρχουν αποφάσεις, πόσω μάλλον λεπτομέρειες εφαρμογής.

- "Ουρά" αυτής της πιθανής λύσης είναι και η χρονική επιμήκυνση αποπληρωμής των 110 δισ. ευρώ στα 30 χρόνια και η μείωση του επιτοκίου από το 5,5% που είναι σήμερα; Ή είναι ξεχωριστή συζήτηση οι όροι αποπληρωμής του δανείου του μνημονίου;

- Εχει πράγματι διατυπωθεί μια πρόταση για μεγάλη χρονική επιμήκυνση της περιόδου αποπληρωμής των 110 δισ. ευρώ. Προς το παρόν, όμως, το μόνο που υπάρχει είναι η επί της αρχής απόφαση να εναρμονιστεί ο χρόνος αποπληρωμής του ελληνικού δανείου με αυτό της Ιρλανδίας. Σε κάθε περίπτωση, οι αποφάσεις για την Ελλάδα θα ανακοινωθούν στο πλαίσιο της ευρύτερης πρότασης για την Ευρωζώνη, ενώ θεωρείται δεδομένο ότι μια αλλαγή των όρων δανεισμού από το Ευρωπαϊκό Ταμείο θα αποτυπωθεί και στον ελληνικό μηχανισμό.

- Η τελευταία φημολογία, για εύρεση τελικής λύσης για το ελληνικό χρέος, έχει επιφέρει μια μεγάλη αποκλιμάκωση των spreads των ελληνικών ομολόγων. Εσείς ποια πιστεύετε ότι θα είναι η "μοίρα" του spread από τη στιγμή που υπάρξει ευρωπαϊκή λύση (μέσω μόνιμου μηχανισμού) και ποιο είναι για εσάς το αποδεκτό επιτόκιο για να βγείτε ξανά στις αγορές;

-Το επιτόκιο δανεισμού της Ελλάδας θα μειώνεται όσο επιστρέφει η εμπιστοσύνη των επενδυτών στην οικονομία μας. Πράγματι, η συζήτηση των τελευταίων ημερών και η προσδοκία για την οριστική λύση που πιστεύω ότι θα ανακοινωθεί από τους Ευρωπαίους ηγέτες, στις επόμενες εβδομάδες, έχει οδηγήσει σε αποκλιμάκωση τα spreads όχι μόνο της Ελλάδας αλλά και των άλλων ευρωπαϊκών χωρών με ανάλογα προβλήματα. Αυτή η τάση πιστεύω ότι θα συνεχιστεί όσο η Ελλάδα επιτυγχάνει τους στόχους που έχει θέσει και καθώς η Ευρώπη θα αποδείξει ότι οι χώρες της Ευρωζώνης και το ευρώ μπορούν να έχουν την εμπιστοσύνη των αγορών.

- Στη σημερινή Ευρώπη, μεγάλοι Ευρωπαίοι ηγέτες μιλούν πλέον για Κοινό Ευρωπαϊκό Προϋπολογισμό, ιδέα που έχει προτείνει και ο πρωθυπουργός, Γιώργος Παπανδρέου. Δηλαδή, ότι πρέπει η Ευρώπη να έχει πόρους μέσα από έναν προϋπολογισμό που θα ισχύει για όλες τις χώρες-μέλη. Πόσο ώριμη είναι αυτή η ιδέα; Θα αποφασιστεί στη Σύνοδο Κορυφής του Μαρτίου και ποιες θεωρείτε ότι πρέπει να είναι οι πηγές εσόδων της Ενωσης;

- Ενας Κοινός Ευρωπαϊκός Προϋπολογισμός δεν έχει ποτέ συζητηθεί ή προταθεί με την έννοια της κατάργησης των εθνικών προϋπολογισμών και της αντικατάστασής τους από έναν πανευρωπαϊκό. Αυτό που η κρίση ανέδειξε είναι η ανάγκη για μεγαλύτερη δυνατότητα παρέμβασης από τον Ευρωπαϊκό Προϋπολογισμό σε αναπτυξιακό επίπεδο. Αυτό προϋποθέτει περισσότερους πόρους, αλλά και νέες κατευθύνσεις για τον Ευρωπαϊκό Προϋπολογισμό. Πιθανότατα, αυτή η συζήτηση να προχωρήσει στο πλαίσιο της ευρύτερης συζήτησης για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της ανάπτυξης στην Ε.Ε. και της νέας στρατηγικής "Ευρώπη 2020" που είναι στην ατζέντα του εαρινού συμβουλίου.


- Βλέπουμε ότι οι ενεργοί επενδυτές, εγχώριοι και εξωγχώριοι, επιδίδονται σε ένα ράλι ανακούφισης αυτές τις μέρες στο ελληνικό Χρηματιστήριο. Αυτό είναι επειδή προεξοφλούν τις θετικές εξελίξεις που έρχονται ή είναι απλώς ένα ξέσπασμα της στιγμής;

- Αν κάτι έχουμε μάθει όλους αυτούς τους μήνες της κρίσης είναι ότι οι κινήσεις των αγορών δεν είναι κάτι που μπορείς να το προεξοφλήσεις, να το προβλέψεις ή να το ερμηνεύσεις με ακρίβεια. Προφανώς, όταν υπάρχουν ή διαμορφώνονται θετικές προσδοκίες, αυτό αποτυπώνεται στις αποδόσεις των αγορών. Και αυτές τις θετικές προσδοκίες επιχειρούμε όχι απλώς να διατηρήσουμε, αλλά και να επιβεβαιώσουμε μεσοπρόθεσμα μέσα από το μεγαλύτερο πρόγραμμα προσαρμογής και διαρθρωτικών αλλαγών που έχει υλοποιηθεί ποτέ στη χώρα.

- Προσωπικά εσείς τι θα τους συνιστούσατε; Αυτοσυγκράτηση ή να επενδύσουν ελεύθερα;

- Ξέρετε πολύ καλά ότι ο υπουργός Οικονομικών δεν μπορεί να παρακινεί κανέναν για το πώς πρέπει να ενεργήσει σε σχέση με το Χρηματιστήριο. Εχουμε εμπιστοσύνη στο ελληνικό Χρηματιστήριο και τις δυνατότητές του.

- Πριν από λίγες μέρες είχατε παραστεί σε τηλεδιάσκεψη με τους οίκους αξιολόγησης Fitch και Moody's για να τους ενημερώσετε για την πορεία της ελληνικής οικονομίας και συγκεκριμένα να τους τονίσετε τα αποτελέσματα της δημοσιονομικής εξυγίανσης. Ωστόσο, λίγο μετά ήρθε η υποβάθμιση της ελληνικής οικονομίας και 5 τραπεζών από τη Fitch. Παρατηρούμε ότι τώρα η Moody's δεν έχει μιλήσει ακόμα. Θεωρείτε ότι έχει πιάσει τόπο αυτή η παρέμβασή σας και πλέον οι οίκοι βλέπουν πέραν από τους αριθμούς -ίσως ενόψει και της ευρωπαϊκής λύσης που έρχεται-, ή θα πρέπει να ζούμε κάτω από την ανασφάλεια μιας παρέμβασης και από τη Moody's;

- Δική μου δουλειά ως υπουργού Οικονομικών είναι μεταξύ άλλων να παρουσιάζω, σε όσους ενδιαφέρονται να μελετούν και να αξιολογούν την οικονομική μας κατάσταση, τα αποτελέσματα και την πρόοδο που σημειώνουμε. Αυτό δεν σημαίνει ότι μπορώ να επεμβαίνω στις αποφάσεις που λαμβάνουν είτε οι επενδυτές είτε οι οίκοι αξιολόγησης. Αυτό όμως που οφείλω να σημειώσω είναι ότι η χώρα μας μέσα σε έναν χρόνο έχει σημειώσει τεράστια πρόοδο. Το έλλειμμά μας έχει μειωθεί κατά 6 μονάδες, οι διαρθρωτικές αλλαγές προχωρούν με πρωτόγνωρους ρυθμούς, ενώ κάθε τρίμηνο η πρόοδος της ελληνικής οικονομίας επικυρώνεται από τρεις σημαντικούς διεθνείς θεσμούς, την ΕΚΤ, την Ε.Ε. και το ΔΝΤ. Είναι λοιπόν παράδοξο να υπάρχουν αξιολογήσεις και υποβαθμίσεις, κρίνουσες αρνητικά τις μεσοπρόθεσμες προοπτικές μας λόγω του νέου ευρωπαϊκού πλαισίου, το οποίο δεν έχει καν οριστικοποιηθεί.

- Συμφωνείτε ότι η ανάπτυξη πλέον, μετά τη δημοσιονομική εξυγίανση, είναι το επόμενο στοίχημα για την ελληνική κυβέρνηση. Ωστόσο, ο τραπεζικός τομέας παρά τις 2 ενέσεις ρευστότητας που δόθηκαν δεν μπορεί να αποτελέσει την ατμομηχανή στήριξης της οικονομίας και να δώσει ρευστό στην αγορά… Ή, όπως λέει και ο πρόεδρος της Ελληνικής Ενωσης Τραπεζών, Βασίλης Ράπανος, "οι δεξαμενές είναι άδειες". Πώς τελικά θα εγγυηθείτε τη ρευστότητα των ελληνικών τραπεζών και ειδικότερα της μικρομεσαίας επιχείρησης που στενάζει;

- Η δημοσιονομική προσαρμογή ήταν το πρώτο, επώδυνο, αλλά και αναγκαίο βήμα για την ελληνική οικονομία. Αντίθετα, με άλλες χώρες, το ελληνικό τραπεζικό σύστημα, που άντεξε με πολύ καλές επιδόσεις στις δύσκολες ημέρες της κρίσης, έπρεπε να αντέξει και τις επιπτώσεις της δημοσιονομικής κρίσης και της κρίσης εμπιστοσύνης στην οικονομία μας. Οι διεθνείς αγορές έκλεισαν για το κράτος και ήταν αναμενόμενο ότι θα έκλειναν και για τις τράπεζες. Παρ' όλα αυτά και άντεξαν -και ως αποτέλεσμα των παρεμβάσεων της ΕΚΤ και του ελληνικού Δημοσίου για την κάλυψη της ρευστότητάς τους-, αλλά και συνέχισαν να διατηρούν έναν, έστω και μικρό, θετικό ρυθμό πιστωτικής επέκτασης. Οι "δεξαμενές" λοιπόν θα γεμίσουν ξανά με την επιστροφή της εμπιστοσύνης στην Ελλάδα και στην οικονομία μας. Ηδη κάποιες τράπεζες έχουν προβεί με επιτυχία σε κινήσεις άντλησης κεφαλαίων από την εγχώρια και τη διεθνή αγορά. Κάποιες έχουν ανοίξει άλλους διαύλους χρηματοδότησης και άντλησης ρευστότητας από τις διεθνείς αγορές και αυτό είναι ενθαρρυντικό. Αρα σταδιακά και η οικονομία θα μπορεί να αρχίσει να χρηματοδοτείται περισσότερο από το τραπεζικό σύστημα, αλλά και ειδικά οι επιχειρήσεις θα έχουν πρόσβαση σε νέα χρηματοδοτικά εργαλεία που έχει εξαγγείλει το αρμόδιο υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης.

- Παρόλο που δεν είστε αποκλειστικός αρμόδιος υπουργός, αλλά ηγείστε του οικονομικού επιτελείου, μπορείτε να μου πείτε πότε επιτέλους θα ενεργοποιηθεί το fast track και ποιες επενδύσεις βρίσκονται στο προσκήνιο των άμεσων προθέσεών σας;

- Το fast track είναι ενεργό. Το πλαίσιο υπάρχει και είναι έτοιμο να χρησιμοποιηθεί σε μεγάλα επενδυτικά σχέδια που προτείνονται. Ομως να μην ξεχνάμε ότι το συγκεκριμένο πλαίσιο αναφέρεται σε επενδύσεις που πληρούν κάποιες προϋποθέσεις και επειδή ακριβώς παρέχει σημαντικές διευκολύνσεις και ταχύτατες διαδικασίες εγκρίσεων και αδειοδότησης πρέπει να διέπεται από διαφάνεια και να είναι σαφής η σκοπιμότητα και ο στρατηγικός χαρακτήρας του προτεινόμενου σχεδίου.

- Κύριε υπουργέ, στις τελευταίες παρατηρήσεις τους οι εμπειρογνώμονες της τρόικας διαπίστωσαν πολλές καθυστερήσεις στα θέματα του ανοίγματος της αγοράς ενέργειας, του ανοίγματος των κλειστών επαγγελμάτων -το οποίο βέβαια έρχεται με καθυστέρηση προς ψήφιση- κινήσεις που όπως θεωρούν θα ανοίξουν προοπτικές ανάπτυξης για την ελληνική οικονομία; Γιατί έχουν καθυστερήσει αυτές οι κινήσεις; Υπάρχουν ευθύνες υπουργών;

- Μου κάνει ιδιαίτερη εντύπωση ότι πάντα κατά τη διάρκεια της επίσκεψης της τρόικας στη χώρα μας για την αξιολόγηση, κυκλοφορούν διάφορες φήμες ότι "η τρόικα είναι δυσαρεστημένη", "διαπιστώνει αυτό ή εκείνο κ.λπ.". Κι όταν τελειώνει η αξιολόγηση και γίνεται η περίφημη συνέντευξη για το πώς τα πήγαμε, είναι διαφορετικά τα όσα λέγονται. Είναι επίσης πολύ λυπηρό να διαπιστώνει κανείς ότι τα κλιμάκια και οι αναλυτές της τρόικας συχνά δείχνουν να κατανοούν πολύ καλύτερα τις δυνατότητας και αδυναμίες της χώρας μας από πολλούς που διατυπώνουν δημόσια τις απόψεις τους. Το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων όχι απλώς δεν έχει πάει στη Βουλή με καθυστέρηση, αλλά ήρθε και νωρίτερα από ό,τι είχε αρχικά προγραμματιστεί. Το άνοιγμα της αγοράς ενέργειας θα προχωρά από το αρμόδιο υπουργείο, γιατί είναι απόφαση και πρόθεση της κυβέρνησης. Η κυβέρνηση έχει ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα που εκτελεί, με χρονοδιαγράμματα που τηρούνται και κάνει διορθωτικές κινήσεις όπου χρειάζεται. Κανένας δεν έχει συνειδητοποιήσει ότι μιλάμε για καθυστερήσεις, όταν υπάρχει απόκλιση 3 εβδομάδων ή ενός μήνα για έργα και δράσεις που οι πολίτες περίμεναν εδώ και δεκαετίες.

- Πριν κάποιους μήνες είχατε ακουμπήσει ένα πιστόλι για να φοβίσετε τους κερδοσκόπους, αλλά τελικά δεν τους φόβισε… Πιστεύετε ότι αυτή τη φορά που το πιστόλι θα είναι γεμάτο με την "τελική ευρωλύση", οι κερδοσκόποι να φοβηθούν;

- Το πιστόλι, κύριε Πίκουλα, έσωσε τη χώρα από τη χρεοκοπία. Κερδοσκόποι δεν θα σταματήσουν να υπάρχουν στις αγορές, αλλά η λύση που πιστεύουμε ότι θα αποφασιστεί σύντομα στην Ευρώπη, θα πρέπει να μπορέσει να πείσει όχι τους κερδοσκόπους, αλλά όλους τους επενδυτές για τη σταθερότητα και τη φερεγγυότητα της Ευρωζώνης.


-Πολλοί λένε ότι αύξηση φόρων δεν θα βοηθήσει στην περαιτέρω τόνωση των εσόδων… Αντιθέτως μία μείωση φόρων μπορεί να φέρει περισσότερα έσοδα με επακόλουθο να κινηθεί πιο εύκολα η αγορά. Συμμερίζεσθε αυτή την άποψη; Υπάρχει στην σκέψη σας να μειωθεί ο ΦΠΑ στο μέλλον;

-Ξέρουμε ότι περαιτέρω αύξηση φόρων όπως ο ΦΠΑ πράγματι δεν θα μπορέσει να αποδώσει τα αναμενόμενα. Η αύξηση των εσόδων που επιδιώκουμε είναι στο επίπεδο της είσπραξης και της αύξησης των εσόδων από την αποτελεσματική αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής. Από εκεί και πέρα, αποδείξαμε με πολλές παρεμβάσεις ότι όπου θεωρούμε ότι μια μείωση φόρου μπορεί να βοηθήσει στην ανάπτυξη και στις επενδύσεις δεν διστάζουμε να το κάνουμε - θυμίζω ότι επιταχύναμε την μείωση του φορολογικού συντελεστή για τα μη διανεμόμενα κέρδη από το 24% στο 20%, ενώ θεσπίσαμε και διατηρούμε φορολογικά κίνητρα για επενδύσεις που ενισχύουν την απασχόληση και την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας μας τόσο στο πλαίσιο του φορολογικού νόμου 3842/2010 που θεσπίσαμε πέρυσι όσο και στο πλαίσιο του νέου αναπτυξιακού νόμου από το Υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης.


Στην τελευταία συζήτηση που έγινε στο υπουργικό συμβούλιο για το νέο φορολογικό νομοσχέδιο σημειώθηκε κομβική διαφωνία για το πνεύμα του νομοσχεδίου. Θεωρούν κάποιοι ότι πρέπει να δώσετε περισσότερη προσοχή στα κίνητρα για την φορολογική δικαιοσύνη και όχι στις ποινές. Επίσης κάποιοι υπουργοί διαφωνούν ανοικτά τόσο ως προς το θέμα του οικονομικού εισαγγελέα όσο και ως προς την διαβάθμιση των ποινών (αντιδρούν με το αυτόφωρο κτλ). Θα κάνετε κάποιο βήμα πίσω στις ενστάσεις ορισμένων υπουργών και θα δείτε εξ ολοκλήρου το νομοσχέδιο ή το νέο φορολογικό νομοσχέδιο θα είναι όσο αυστηρό όσο ήταν στην αρχική του παρουσίαση;

Η θέση της κυβέρνησης είναι μία και προς μία συγκεκριμένη κατεύθυνση, να γίνουμε πιο αποτελεσματικοί στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής. Εμείς φέρνουμε ένα νέο πλαίσιο για το φορολογικό σύστημα, ιδιαίτερα στο κομμάτι της απονομής δικαιοσύνης, με μια σειρά από μέτρα που έχουν να κάνουν με το αδίκημα της μη απόδοσης ΦΠΑ, με τη δυνατότητα αυτόφωρης σύλληψης, υπό προϋποθέσεις και σε ορισμένες συνθήκες. Πρέπει να γίνει συνείδηση ότι η φοροδιαφυγή είναι μία μορφή κλοπής και όπως κανένας δεν θέλει να του κλέψουν το ταμείο και να μείνουν ατιμώρητοι οι κλέφτες, το ίδιο πρέπει να αρχίσουμε να αισθανόμαστε για το δημόσιο χρήμα. Η αίσθηση μη απόδοσης δικαιοσύνης σε περιπτώσεις προκλητικής φοροδιαφυγής, πνίγει τους πολίτες, ειδικά σήμερα που οι περισσότεροι έχουν κληθεί να πληρώσουν περισσότερους έμμεσους φόρους και πολλοί να υποστούν μειώσεις μισθών. Θέλω όμως να τονίσω ότι το Υπουργείο Οικονομικών δεν έφερε μόνο αυτή την πρόταση. Το υπό συζήτηση νομοσχέδιο περιλαμβάνει σειρά άλλων διατάξεων για μια αποτελεσματικότερη φορολογική διοίκηση, για την ταχύτερη πειθαρχική δίωξη των επίορκων δημοσίων λειτουργών στο χώρο της φορολογίας και των ελέγχων, αλλά και για τη βελτίωση του συνολικού πλαισίου ελέγχων. Επίσης στο νομοσχέδιο συμπεριλαμβάνουμε σημαντικές ρυθμίσεις που βοηθούν την αγορά: τη δυνατότητα τμηματικής καταβολής του ΦΠΑ, συμψηφισμό οφειλών προς και απο το δημόσιο, και τη μείωση των συντελεστών φορολογίας στη κέρδη που δεν διανέμονται απο 24 στο 20 τα εκατό.


- Έχετε εγγράψει στον προϋπολογισμό ένα ποσό της τάξεως του 1 δις. ευρώ από αποκρατικοποιήσεις εταιριών του δημοσίου στις οποίες θα προβεί η κυβέρνηση μέσα στο χρόνο. Μερικές, μάλιστα, από τις εταιρείες αυτές είναι εισηγμένες στο Ελληνικό Χρηματιστήριο (ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ, ΔΕΗ, ΟΛΘ, ΟΛΠ, ΑΤΕ, ΤΤ κτλ). Οι τρέχουσες αποτιμήσεις των εισηγμένων στην χρηματιστική αγορά είναι κοντά στα προσδοκώμενα έσοδα του 1 δις ή θα περιμένετε να ανέβουν και άλλο οι χρηματιστηριακές αξίες τους;

- Οι προθέσεις και το πλαίσιο του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων αποφασίστηκε και ανακοινώθηκε στις 15 Δεκεμβρίου, από την Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων και Αναδιαρθρώσεων. Το πλαίσιο περιλαμβάνει περίπου 30 συμμετοχές του δημοσίου σε επιχειρήσεις - εισηγμένες και μη - αλλά και την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας που περιλαμβάνει άμεσα το Ελληνικό και 14 ακόμη ακίνητα που βρίσκονται σε πιο ώριμο στάδιο προς αξιοποίηση. Οι αποτιμήσεις αναμένονται από τους Συμβούλους που έχουν οριστεί - ή θα οριστούν - γι αυτό το σκοπό. Πρόθεσή μας είναι να χρησιμοποιήσουμε πολλές διαφορετικές μεθόδους π.χ. επέκταση της παραχώρησης στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, αναζήτηση στρατηγικού εταίρου για την ΕΑΣ, αξιοποίηση συμμετοχών του δημοσίου στην ΔΕΠΑ και τον ΔΕΣΦΑ, πώληση ποσοστού στα κρατικά λαχεία. Θεωρούμε λοιπόν ότι θα μπορέσουμε να εκπληρώσουμε τον στόχο μας για το 2011, που είναι η είσπραξη 1 δις ευρώ, αλλά και για την επόμενη τριετία που ο στόχος είναι έσοδα 7 δις ευρώ από την αξιοποίηση της περιουσίας του δημοσίου.

- Σας κατηγορούν ότι με τα "φρουτάκια" αφενός στραφήκατε σε μία εύκολη πηγή εσόδων η οποία θα σας αποφέρει ετησίως περίπου 1 δις ευρώ από την άλλη δημιουργείτε μία νέα γενιά νέο-εξαρτημένων στον τζόγο. Σε πρόσφατο υπουργικό συμβούλιο, μάλιστα, τέθηκε επί τάπητος το ηθικό-πολιτικό μέρος του ζητήματος, πέραν του οικονομικό. Τελικά για εσάς τα "φρουτάκια" είναι για εσάς ένα ακόμα εισπρακτικό μέτρο ή απλά δικαίωμα;

- Κανένα από τα δύο δεν ισχύει. Κι αυτό γιατί, ξεχνάτε κάτι πολύ σημαντικό, πως η Ελλάδα πληρώνει το διόλου ευκαταφρόνητο ποσό των 31.536 ευρώ ημερησίως, επειδή ισχύει η γενική απαγόρευση τεχνικών παιχνιδιών. Σε αυτά περιλαμβάνονται ακόμη και τα παιχνίδια που μπορεί να παίζονται μέσω διαδικτύου στα internet cafe, αλλά και οποιαδήποτε άλλη παιχνιδομηχανή που είναι εγκατεστημένη σε κατάστημα. Το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων ήταν αυτό που έκρινε ότι η χώρα μας παραβίασε τις κοινοτικές διατάξεις εξαιτίας της καθολικής απαγόρευσης των λεγόμενων τεχνικών παιχνιδιών. Όσο για τα τυχερά παιχνίδια, ηλεκτρονικά ή διαδικτυακά, είναι μάλλον υποκρισία να λέμε ότι η ρύθμιση της αγοράς θα δημιουργήσει νέο τζόγο. Σήμερα αυτή η αγορά υπάρχει και λειτουργεί παράνομα χωρίς κανέναν έλεγχο από το κράτος. Χιλιάδες Έλληνες ποντάρουν στο διαδικτυακό στοίχημα και αυτό χωρίς καμία εποπτεία και εγγύηση από μια δημόσια ρυθμιστική αρχή. Άρα αυτό που κατ' αρχάς θέλουμε να επιτύχουμε είναι ρύθμιση και εποπτεία μιας υπαρκτής αγοράς. Και φυσικά να αντλήσουμε έσοδα, από μια αγορά που ο ετήσιος τζίρος της εκτιμάται στα 4 δις ευρώ και το μεγαλύτερο μέρος του καταλήγει στη μαύρη οικονομία και σε φορολογικούς παραδείσους.
http://www.axiaplus.gr/Default.aspx?id= ... 108&lang=1


Κορυφή
 Προφίλ  
 

Τελευταίες δημοσιεύσεις:  Ταξινόμηση ανά  
Δημιουργία νέου θέματος Απαντήστε στο θέμα  [ 1 Δημοσίευση ] 

Όλοι οι χρόνοι είναι UTC + 2 ώρες


Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 13 επισκέπτες


Δεν μπορείτε να δημοσιεύετε νέα θέματα σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να απαντάτε σε θέματα σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να επεξεργάζεστε τις δημοσιεύσεις σας σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να διαγράφετε τις δημοσιεύσεις σας σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να επισυνάπτετε αρχεία σε αυτή τη Δ. Συζήτηση

Αναζήτηση για:
Μετάβαση σε:  
cron

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group

Ελληνική μετάφραση από το phpbb2.gr