ΟΛΑ ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ
Μπήκαμε στον Ιούνιο και ακόμα οι διαπραγματεύσεις για τα μεγάλα οδικά έργα δεν έχουν ολοκληρωθεί, ενώ οι πολίτες πληρώνουν αυξημένα διόδια. Το παρασκήνιο με ΑΤΕ, ΕΥΔΑΠ. Ο Σηφουνάκης και ο Βωβός. Επεσε το μάτι μας σε δημοσίευμα του πρακτορείου Bloomberg που ανέφερε ότι η κυβέρνηση βρίσκεται σε επαφές με τράπεζες και άλλους επενδυτές ώστε να συγκεντρώσει 12,5 δισ. δολάρια, δηλαδή κάπου 8,5 δισ. ευρώ, για τη χρηματοδότηση έργων υποδομής. Ο λόγος έγινε για το περίφημο "πακέτο" των οδικών συμβάσεων παραχώρησης που έχουν επί της ουσίας "παγώσει" εδώ και μήνες, λόγω του χρηματοδοτικού stop από πλευράς τραπεζών.
Η ουσία είναι ότι έχουμε πλέον ήδη μπει στον Ιούνιο, που θεωρείται κρίσιμος μήνας για την τύχη των projects, οι διαπραγματεύσεις που υποτίθεται ότι άρχισαν στις αρχές του 2011 ακόμα δεν έχουν ολοκληρωθεί και η διαδικασία πάει από μήνα σε μήνα, οι πολίτες για έργα σταματημένα ακόμα πληρώνουν αυξημένα διόδια, αν και ο κ. Ρέππας και οι συνεργάτες του από την αρχή του έτους σχεδόν υπόσχονταν ότι σύντομα θα αποκατασταθεί σε ένα μέρος αυτή η αδικία με τη μείωσή τους, οι δε εργολάβοι απειλούν με προσφυγές και τα "ρίχνουν" όλα στο Δημόσιο. Μάλιστα, μόλις προ ολίγων ημερών η κοινοπραξία που έχει αναλάβει την κατασκευή και διαχείριση του οδικού άξονα Μαλιακός-Κλειδί τη μία μέρα ολοκλήρωνε τη διάνοιξη μιας μεγάλης σήραγγας στα Τέμπη και άλλη έλεγε ότι σταματά τις εργασίες λόγω οφειλών του Δημοσίου.
Αλλά ακόμα κι αν όλα πάνε καλά και ολοκληρωθούν θετικά οι διαπραγματεύσεις, όπως ισχυρίζονται στο υπ. Υποδομών, και οι τράπεζες πειστούν από τις εξασφαλίσεις του Δημοσίου, πάλι είναι ένα ερώτημα πώς θα προχωρήσουν οι διαδικασίες, αλλά και πότε θα γίνει η περίφημη μείωση των διοδίων. Γιατί υποτίθεται ότι θα πρέπει να υπογραφούν μνημόνια μεταξύ των εμπλεκόμενων πλευρών, να υπάρξει έγκριση από την Ε.Ε., να αλλάξουν τα δεδομένα και οι όροι των συμβάσεων, να περάσουν κι από τη Βουλή, δηλαδή, το θέμα είναι "ανοιχτό".
Αν πάλι οι τράπεζες "στυλώσουν" τα πόδια και δεν δώσουν το "οκ" για παροχή χρηματοδότησης ή προκύψουν πρόωρες εκλογές, άρα και ενδεχόμενες καθυστερήσεις, τότε τα πράγματα γίνονται δύσκολα για το οικοδόμημα των συμβάσεων παραχώρησης, που θα κινδυνεύει. Εκτός κι αν η κυβέρνηση βρει σύντομα χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, κάτι που μόνο αντιρρήσεις από την πλευρά των κοινοπραξιών δεν θα προκαλούσε.
Τι θα γίνουν τα assets της ΑΤΕ;Η περίπτωση του ποσοστού 10% που κατέχει η τράπεζα στην υπό αποκρατικοποίηση ΕΥΔΑΠ και το μερίδιό της στο project της Αττικής Οδού - Θα πουλήσει ο κ. Πανταλάκης; - Κι αν ναι, με ποιες διαδικασίες και σε ποιες τιμές;
Διαβάζουμε συνεχώς το τελευταίο διάστημα για την πρόθεση της διοίκησης της ΑΤΕ να προχωρήσει σε κεφαλαιακή αναδιάρθρωση και μέσω της πώλησης θυγατρικών της. Πέραν όμως των τυχόν συμμετοχών της στα Βαλκάνια ή σε εταιρείες όπως η ΕΒΖ κ.λπ., υπάρχουν και κάποια άλλα μερίδια τα οποία η αγορά θεωρεί ως "κρίσιμα", το καθένα για διαφορετικούς λόγους. Μεταξύ αυτών των assets περίοπτη θέση έχει το ποσοστό 10% της ΑΤΕ στην ΕΥΔΑΠ, αλλά και το αντίστοιχο μερίδιο στην Αττική Οδό. Δεδομένης δε της πρόθεσης της κυβέρνησης να προχωρήσει σε ένα ευρύ πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, αυτά τα πακέτα έχουν τη σημασία τους και μπορεί να παίζουν ρόλο στις διαδικασίες.
Το πακέτο στην ΕΥΔΑΠΩς γνωστόν, η ΑΤΕ κατέχει ένα μερίδιο της τάξης του 10% στην ΕΥΔΑΠ, η δε επιχείρηση ύδρευσης ανήκει στη λίστα με τις υπό ιδιωτικοποίηση εταιρείες του Δημοσίου (κατέχει 61%). Μάλιστα, πληροφορίες της αγοράς αναφέρουν ότι ίσως οι διαδικασίες για την ΕΥΔΑΠ έρθουν νωρίτερα, δηλαδή μέσα στο 2011 αντί για του χρόνου, όπως αρχικά είχε προβλεφθεί. Κατά συνέπεια, δεδομένου ότι η ΑΤΕ αναζητεί κεφάλαια και η ΕΥΔΑΠ θεωρητικά οδεύει προς αποκρατικοποίηση (διάθεση ποσοστού έως 27%, ίσως και management), εύλογα προκύπτει το ερώτημα αν η ΑΤΕ σπεύσει να πουλήσει. Κι αν γίνει αυτό, με ποιον άραγε τρόπο, αναρωτιούνται στην αγορά; Θα προχωρήσει σε placement; Θα γίνει με κάποια άλλη διαδικασία; Θα πουληθεί κάποιο ποσοστό του Δημοσίου συνδυαστικά με αυτό της Αγροτικής; Είναι ένα θέμα που παρακολουθεί η αγορά.
Το μερίδιο στην Αττική Οδό Ωστόσο, όπως είπαμε, η ΑΤΕ έχει άλλο ένα ενδιαφέρον μερίδιο, το 10% περίπου της Αττικής Οδού που είχε αγοράσει από την Αττικάτ έναντι περίπου 113 εκατ. ευρώ. Εχει λόγο άραγε η ΑΤΕ να κρατήσει το ποσοστό αυτό; Θα το βγάλει προς πώληση ο κ. Πανταλάκης; Και σε τι τιμή θα το πράξει; Γιατί ακόμα κι αν δεχθούμε ότι η οικονομική κρίση έχει πλήξει την κυκλοφορία και τα έσοδα του οδικού άξονα, κατά 10% με 15% το τελευταίο διάστημα σωρευτικά λένε στην κοινοπραξία, το project εξακολουθεί να είναι "χρυσοφόρο". Αν μάλιστα συνυπολογίσουμε ότι η κυβέρνηση σκέφτεται να το εντάξει σε εταιρεία ειδικού σκοπού στην οποία σχεδιάζει να δώσει ως "προίκα" τα μελλοντικά έσοδα του κράτους από το Δημόσιο (και ίσως να πουλήσει μερίδια αυτή της SPV), ότι οι εργολάβοι πολύ θα ήθελαν να πετύχουν τη χρονική επέκταση της υφιστάμενης σύμβασης, ή και ότι εσχάτως το υπ. Υποδομών ανακίνησε το θέμα για τον διαγωνισμό των επεκτάσεων του οδικού άξονα, το όλο ζήτημα έχει "ζουμί".
Για να καταλαβαίνετε…. (τη συνέπεια του κράτους)Ενώ μόλις πριν από μερικούς μήνες, όταν η κυβέρνηση ακόμα προέτρεπε τους πολίτες να "τακτοποιήσουν" τους ημιυπαίθριους χώρους, προφανώς για καθαρά εισπρακτικούς λόγους, διαβεβαίωνε την κοινωνία ότι δεν θα υπάρξει φορολογική επιβάρυνση και δεν θα συνυπολογίζονται ως τεκμήριο διαβίωσης, προ ημερών με εγκύκλιο του υπουργείου Οικονομικών "έστησε φορολογική παγίδα" σε χιλιάδες ιδιοκτήτες ακινήτων. Κι αυτός γιατί πλέον η επιφάνεια των ρυθμισμένων ημιυπαίθριων και βοηθητικών χώρων θα λαμβάνεται υπόψη στη φορολογία εισοδήματος, δηλαδή κατά τον υπολογισμό της αντικειμενικής δαπάνης (τεκμήρια), στο πόθεν έσχες και κυρίως στην έκπτωση της δαπάνης από τόκους στεγαστικών δανείων πρώτης κατοικίας. Για να καταλαβαίνετε πόσο σέβονται στην κυβέρνηση τους πολίτες και πόσο συνεπές είναι το οικονομικό επιτελείο…
ΥΓ.: Αναρωτιόμαστε, η υπουργός Περιβάλλοντος κ. Τ. Μπιρμπίλη, που και παλιότερα είχε αντιδράσει από τον εισπρακτικό χαρακτήρα της ρύθμισης που προωθούσε το ΥΠΟΙΚ, τι γνώμη έχει άραγε για αυτή την εξέλιξη;
Κουίζ: Πού είναι τελευταία ο κ. Σηφουνάκης και τον χάσαμε; Μήπως ετοιμάζει καμιά ευνοϊκή ρύθμιση για τους μεγαλοξενοδόχους; Εκτός αν έχει πέσει με τα μούτρα στη ρύθμιση για το project του εμπορικού κέντρου του Βωβού στο Βοτανικό, μια και το νομοσχέδιο στο οποίο εμπεριέχεται έρχεται προς συζήτηση στη Βουλή από βδομάδα…
http://www.axiaplus.gr/Default.aspx?id= ... 108&lang=1