neoforum.gr



Όλοι οι χρόνοι είναι UTC + 2 ώρες




Δημιουργία νέου θέματος Απαντήστε στο θέμα  [ 1 Δημοσίευση ] 
Συγγραφέας Μήνυμα
 Θέμα δημοσίευσης: ΑΕΡΓΑ...ΤΑ ΕΡΓΑ
ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: Δευτ Μαρ 28, 2011 7:49 am 
Χωρίς σύνδεση
Site Admin

Εγγραφή: Τετ Απρ 22, 2009 3:56 am
Δημοσιεύσεις: 3493
Εικόνα

ΑΕΡΓΑ…ΤΑ ΕΡΓΑ

Οι "γκρίζες ζώνες" των συμβάσεων. Οι τράπεζες δεν χρηματοδοτούν. Οι εργολάβοι θέλουν να αναλάβει το ρίσκο το κράτος . Κλείνουν τα εργοτάξια, απολύουν τους εργαζόμενους.



Σε "τεντωμένο σχοινί" εξακολουθεί να βαδίζει η υλοποίηση των μεγάλων οδικών έργων (Κόρινθος-Πάτρα, Ιόνια Οδός, Ε 65, Μαλιακός-Κλειδί, Κόρινθος-Τρίπολη) που προωθούνται με συμβάσεις παραχώρησης, καθώς οι διαπραγματεύσεις "μετρούν" ήδη κάμποσους μήνες δίχως ακόμα να έχει "φανεί φως στον ορίζοντα", δηλαδή να έχουν επιλυθεί μια και καλή τα προβλήματα και να μπορεί με σιγουριά να ειπωθεί ότι το "πακέτο" των 5 projects, ή έστω των περισσοτέρων εξ αυτών, πλέον δεν είναι "στον αέρα". Βέβαια, από το υπουργείο Υποδομών εκφράζουν αισιοδοξία ότι σύντομα θα υπάρξουν εξελίξεις, τα έργα θα προχωρήσουν και θα ολοκληρωθούν, με τις σχετικές καθυστερήσεις, με μείωση διοδίων στα υπό κατασκευή τμήματα, αλλά και με αλλαγές στο τεχνικό αντικείμενο. Ωστόσο, αφενός οι τράπεζες σκληραίνουν τη στάση τους και δεν αναιρούν την απόφασή τους για αναστολή χρηματοδοτήσεων, αφετέρου οι κοινοπραξίες επιθυμούν το Δημόσιο να επωμιστεί το χρηματοδοτικό βάρος, να βάλει εγγυήσεις κ.λπ. δίχως οι κατασκευαστές να αναλάβουν επιπλέον ρίσκα.

"Σκληραίνουν" στάση οι τράπεζες;

Οπως πηγάζει από το αρμόδιο υπουργείο, προς το παρόν οι τράπεζες δεν δείχνουν διατεθειμένες να "βάλουν νερό στο κρασί τους", έχουν από καιρό σταματήσει τη χρηματοδότηση των projects, επικαλούμενες και τα γνωστά προβλήματα των συμβάσεων (απαλλοτριώσεις κ.λπ.), τη δυσμενή οικονομική συγκυρία, τη μείωση της κυκλοφορίας κ.λπ. Μάλιστα, λέγεται ότι σκληραίνουν τη στάση τους, θέτουν πλέον και ερωτήματα για το κατά πόσο τα έργα είναι βιώσιμα, ενώ εμφανίζονται να ζητούν μετ' επιτάσεως και αύξηση των επιτοκίων δανεισμού, καθώς, σύμφωνα με τις συμβάσεις που υπεγράφησαν προ τριών, και πλέον, ετών, το επιτόκιο ήταν πολύ χαμηλό, κάπου στο 2% με 2,5%.

Εργολάβοι: Το ρίσκο στο Δημόσιο

Την ίδια ώρα, οι κοινοπραξίες, "πατώντας" στα προβλήματα των συμβάσεων, επιμένουν να ζητούν από το Δημόσιο να καλύψει το χρηματοδοτικό κοινό. Είτε αυτό γίνει απευθείας με παροχή ρευστότητας από τα κρατικά ταμεία, είτε με τη μορφή εγγυήσεων από πλευράς Δημοσίου, είτε και με εμπλοκή της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, οι εργολάβοι δεν θέλουν να βάλουν πρόσθετα ίδια κεφάλαια και επιδιώκουν το όποιο χρηματοδοτικό βάρος να πέσει στις πλάτες του Δημοσίου. Το οποίο, πάντως, όπως λέγεται στην αγορά, δεν έχει σπεύσει δα και να "τραβήξει το αυτί" των εργολάβων, να αναζητήσει ευθύνες τους όπου υπάρχουν…

"Λουκέτα" και στον Ε 65

Συνέπεια των "γκρίζων ζωνών" που εξ αρχής είχαν οι συμβάσεις παραχώρησης αλλά και των παραλείψεων από πλευράς Δημοσίου ή εργολάβων, είναι το ένα μετά το άλλο τα έργα να κινδυνεύουν με "ναυάγιο". Ηδη εργοτάξια κλείνουν, οι κοινοπραξίες απολύουν εργαζόμενους, μόλις πρόσφατα επισήμως το υπουργείο Υποδομών αποκάλυψε ότι οι εργασίες στην Ιόνια Οδό έχουν σταματήσει εδώ και δύο μήνες. Ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι και στον περίφημο Ε 65 (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ferrovial, Dragados) σταδιακά κλείνουν τα εργοτάξια το ένα μετά το άλλο, οι εργαζόμενοι "μένουν στον δρόμο" καθώς οι εργολάβοι εγκαταλείπουν τις εργασίες, ιδίως στα "μέτωπα" που έχουν οι Ισπανοί, με συνέπεια, μετά την Ιόνια Οδό, ο Ε 65 να γίνεται ο δεύτερος οδικός άξονας στον οποίο το θέμα με το "stop" των εργασιών παίρνει διαστάσεις. Ενα project στο οποίο έχει προβλεφθεί και επιδότηση από το Δημόσιο, ενώ η κοινοπραξία λειτουργεί έναν σταθμό διοδίων στην Αγία Τριάδα στο πέταλο του Μαλιακού.

Διόδια αυξημένα, αλλά έργα… λειψά

Πάντως, από το υπουργείο Υποδομών επισημαίνεται ότι, πλην ίσως του οδικού έργου Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα, που είναι πιο προχωρημένο, και σε άλλα projects παρατηρούνται αρρυθμίες, όπως για παράδειγμα στο Κόρινθος-Πάτρα, που, ως γνωστόν, έχει μπλέξει και με προσφυγές στο ΣτΕ (Καϊάφα, Αχαΐα κ.λπ.). Και, όπως αναμένεται, μάλλον θα έχουμε αλλαγή του τεχνικού αντικειμένου, όπως ενδεχομένως θα συμβεί κάτι ανάλογο και στον Ε 65, εάν ο οδικός άξονας υλοποιηθεί, καθώς στο τελευταίο τμήμα του έργου (όπου ενώνεται με την Εγνατία) οι εργασίες έχουν "παγώσει" εξαιτίας προσφυγής στο Συμβούλιο της Επικρατείας και η κοινοπραξία έχει προτείνει την αλλαγή χάραξης. Ωστόσο, όλες οι κοινοπραξίες, παρά τα προβλήματα, παρά τις καθυστερήσεις, συνεχίζουν να προεισπράττουν τα διόδια, τα οποία ολοένα και αυξάνονταν τελευταία!


Τι θα γίνει με τα διόδια;

Τιτλοποίηση μελλοντικών εσόδων για μείωση των τελών διέλευσης ή για μείωση του δημόσιου χρέους;

Στο όλο θέμα των διαπραγματεύσεων έχουν μπει, ως γνωστόν, και τα διόδια. Με το υπουργείο Υποδομών να κάνει ακόμα λόγο για μείωσή τους στα υπό κατασκευή τμήματα, αλλά και για την προώθηση άλλων ενεργειών που θα ανακουφίσουν τις τοπικές κοινωνίες. Ωστόσο, αφενός οι κοινοπραξίες δεν συμμερίζονται την αισιοδοξία που διακατέχει την πολιτική ηγεσία, αφετέρου το θέμα των διοδίων φαίνεται να χρησιμοποιείται από την κυβέρνηση διά πάσαν νόσον…
Από τη μία πλευρά, από το υπουργείο Υποδομών, έχουν αφήσει να εννοηθεί ότι επεξεργάζονται το σχέδιο της τιτλοποίησης μελλοντικών εσόδων του Δημοσίου από τα διόδια (υπολογίζεται ότι με αφετηρία το 2012, ή και αργότερα για κάποια projects, και για τα επόμενα 25-30 έτη έχει λαμβάνειν συνολικά περί τα 23 δισ. ευρώ), με σκοπό να επιδοτήσει τη μείωσή τους, δίχως να έχει γίνει γνωστό ακριβώς το μοντέλο που σκέφτονται να χρησιμοποιήσουν.
Από την άλλη πλευρά, όμως, μόλις προ ημερών ο υπουργός Οικονομικών, κ. Γ. Παπακωνσταντίνου, άφησε ανοιχτό το θέμα της τιτλοποίησης μελλοντικών εσόδων του Δημοσίου από τα διόδια με τη δημιουργία ενδεχομένως μιας εταιρείας που θα λάβει ως "προίκα" αυτά τα έσοδα και η οποία θα πουληθεί σε ιδιώτες. Απώτερος σκοπός του ΥΠΟΙΚ είναι να χρησιμοποιηθεί αυτό το μοντέλο προς την κατεύθυνση μείωσης του δημόσιου χρέους.
Υπό μία έννοια, λοιπόν, ακόμα το θέμα των διοδίων είναι στον "αέρα", μένει δε να φανεί αν το μοντέλο της τιτλοποίησης, εφόσον πραγματοποιηθεί, χρησιμοποιηθεί για τη μείωσή τους ή για τη μείωση του δημόσιου χρέους. Εκτός αν στην κυβέρνηση έχουν τη φιλοδοξία να "καλύψει" και τις δύο "τρύπες".
http://www.axiaplus.gr/Default.aspx?id= ... 108&lang=1


Κορυφή
 Προφίλ  
 

Τελευταίες δημοσιεύσεις:  Ταξινόμηση ανά  
Δημιουργία νέου θέματος Απαντήστε στο θέμα  [ 1 Δημοσίευση ] 

Όλοι οι χρόνοι είναι UTC + 2 ώρες


Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 30 επισκέπτες


Δεν μπορείτε να δημοσιεύετε νέα θέματα σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να απαντάτε σε θέματα σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να επεξεργάζεστε τις δημοσιεύσεις σας σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να διαγράφετε τις δημοσιεύσεις σας σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να επισυνάπτετε αρχεία σε αυτή τη Δ. Συζήτηση

Αναζήτηση για:
Μετάβαση σε:  

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group

Ελληνική μετάφραση από το phpbb2.gr